Experţii militează pentru o abordare integrată a acţiunilor de eficienţă energetică (Cluj-Napoca, 18 mai)

0

Alături de eforturile individuale, venite din partea companiilor şi a beneficiarilor de produse şi soluţii inginereşti, întărirea eficienţei energetice la nivel naţional poate veni doar dintr-o abordare integrată impusă prin legislaţie, standarde şi normative. Acesta este punctul în care s-au întâlnit toate discursurile din cadrul conferinţei “Acţiuni pentru un consum sustenabil de energie” organizate de energynomics.ro, joi, 18 mai, a doua din campania de informare “Eficienţă energetică pentru rezultate care contează”. Peste 60 de experţi din Cluj-Napoca şi din localităţile învecinate au participat la dezbaterile care au fost stimulate de opt vorbitori de marcă, reprezentanţi ai ENGIE Romania, EnergoBit, Servelect, Phoenix Contact, Autotransilvania, Enero, EximBank.

Gamă extinsă de soluţii şi servicii de la ENGIE Romania

Gabriel Florea, Director Direcţia Vânzări Clienţi Business şi Corporate ENGIE România a prezentat succint intenţiile grupului la nivel global pe trei direcţii de dezvoltare:

  • Emisii reduse de CO2 în producția de energie electrică
  • Dezvoltarea şi gestionarea infrastructurilor şi a rețelelor globale (gaze și electricitate)
  • Soluţii şi servicii pentru clienţii rezidenţiali, asociaţii profesionionale, companii, municipalităţi şi alte unităţi teritoriale

Parte a grupului ENGIE, unul dintre liderii mondiali în domeniul energiei, ENGIE Romania este un jucător important şi pe plan local, cu circa 1,6 milioane de clienţi şi o cifră de afaceri de aproape un miliard de euro. ENGIE Romania este primul importator de gaze naturale din România şi primul furnizor de gaze naturale pe piața reglementată, iar Distrigaz Sud Reţele este numărul unu în distribuția de gaze naturale în Romania. ENGIE Servicii este lider de piață pe segmentul serviciilor tehnice, cu 650.000 de clienți.

MicroCHP la Hotel Dragului, din Predeal

Un produs dedicat clădirilor cu un consum mare de electricitate (hoteluri, pensiuni, spitale) şi căldură este microcentrala în cogenerare pentru realizarea căreia ENGIE Romania poate asigura investiţia iniţială printr-un contract de tip F-BOOT (Finance-Built-Own-Operate-Transfer).

În condiţiile în care jumătate din factura cu energia electrică o reprezintă tarifele de sistem (transport şi distribuţie), acest microCHP elimină aceste costuri. Un element suplimentar care contribuie la reducerea costurilor este producţia simultană de electricitate şi agent termic chiar în locaţia clientului, ceea ce îi conferă acestuia posibilitatea de producţie a energiei în regie proprie. “Am răspuns la solicitarea clientului, care dorea să aibă o eficienţă mai bună şi o reducere de costuri”, a explicat Gabriel Florea. “După 9 ani de funcţionare, echipamentul trece în proprietatea beneficiarului cu titlu gratuit, iar beneficiile deja constatate în proiectul prezentat sunt un consum mai scăzut de combustibil, un impact redus asupra mediului şi economii semnificative ale costurilor cu energia.”

Dezvoltare, finanţare şi operare pentru staţii de alimentare cu gaz natural comprimat

În maxim şase săptămâni, ENGIE Romania va inaugura, la Bucureşti, prima sa staţie publică de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat (GNC), a confirmat Gabriel Florea. Compania îşi doreşte să rămână un jucător angajat în mobilitatea urbană durabilă şi se va implica în eforturile de reducere a poluării prin sprijinirea dezvoltării infrastructurii de GNC. “Gazul este o alternativă mai verde la combustibilii clasici, este netoxic, mai puţin coroziv şi are un grad de inflamabilitate redus. Prin comprimare, volumul gazului se reduce la 1% din volumul iniţial şi permite utilizarea pe toate clasele de autovehicule”, a explicat reprezentantul ENGIE Romania. “Noi ne propunem ca după lansarea primei noastre staţii publice să trecem treptat o parte din flota auto proprie pe gaz natural comprimat”, a anunţat Florea.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI GABRIEL FLOREA

Reprezentantul ENGIE Romania s-a referit şi la pachetul extins de consultanţă şi servicii pentru optimizarea consumului de energie, inclusiv prin Soluţia de Monitorizare a Consumului de Energie – aplicaţia care permite clientului să îşi urmărească şi să îşi analizeze consumul de energie, pe tipuri energetice (gaze naturale sau electricitate), astfel încât să poată interveni asupra gestionării consumurilor şi a optimizării bugetului. “Am implementat această soluţie la unul dintre cei mai mari producători de materiale de construcţii şi funcţionează excelent”, a precizat Florea. Monitorizarea permite ca managerul energetic al beneficiarului să urmărească în timp real conturul de consum şi poate identifica rapid orice variaţii majore sau comportamente neobişnuite.

Eficienţă energetică pe întreg lanţul valoric

Accentul pus pe calitate este cel care dă rezultate pe termen lung, a subliniat Carmen Neagu, CEO EnergoBit, în deschiderea prezentării domniei sale. “A funcţionat şi funcţionează în cazul companiei noastre, dar este calea de urmat de fiecare societate, indiferent cât este de mică sau de mare”. Carmen Neagu a insistat asupra necesităţii ca soluţiile de calitate să devină atât alegerea prioritară a companiilor, dar şi direcţia impusă prin legislaţie secundară, normative şi standarde. “Fără directiva Uniunii Europene nimeni nu ar fi schimbat staţiile de transformare din zona de distribuţie e electricităţii”, a opinat Carmen Neagu.

grafic energobit

Carmen Neagu a expus apoi câteva soluţii de creştere a eficienţei energetice pe întreg lanţul valoric, de la generarea resursei energetice, până la consumatorul industrial, rezidenţial sau din transporturi. Între ceea ce înseamnă resursă energetică disponibilă şi ceea ce ajunge la consumator este o diferenţă de 80%, a afirmat directorul general al EnergoBit, iar tehnologia existentă permite reducerea cu un sfert a acestor pierderi imense. “Un exemplu este modul de alimentare cu energie a platformelor petroliere; în locul generatoarelor pe gaze on-site, poate fi folosită racordarea prin cablu submarin la sistemul energetic naţional, care ar eficientiza masiv consumurile energetice”, a precizat Carmen Neagu. În zona de cărbune existe numeroase soluţii de optimizare a arderii care încă nu sunt folosite în România, tot astfel cum ar putea fi integrată energia fotovoltaică, “prin acoperirea depozitelor de zgură şi cenuşă cu panouri solare”.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CARMEN NEAGU

În zona de transport şi distribuţie a energiei, pierderea medie la nivel european este de circa 9%, în vreme ce în România această este cu mult mai mare. “Soluţiile existente în prezent pentru transportul electricităţii pe distanţe mari permit reducerea pierderilor la 2% şi pot fi instalate atât submarin, cât şi subteran. Acestea ar rezolva multe din problemele pe care le avem în România, de la furturi, la defrişări”, dar este obligatoriu ca normativele şi standardele să accelereze folosirea acestor noi soluţii, a insistat Carmen Neagu. “Tot prin standarde ai şi posibilitatea să dezvolţi producătorii, pentru că aceştia îşi pot fundamenta investiţiile. EnergoBit este singurul producător român de transformatoare de distribuţie cu pierderi reduse şi ultra reduse – EcoDesign; inginerii şi experţii noştri au înţeles necesitatea acestor produse şi oportunitatea de a le dezvolta pentru piaţa internă şi pentru export. Dar totul a fost posibil mulţumită standardelor care au impus anumite comportamente şi anumite obiective”, a exemplificat Carmen Neagu.

Eficienţa energetică este o prioritate naţională

Victor Grigorescu, expert în politici energetice și fost ministru al Energiei a susţinut că statul trebuie să îşi asume un rol de catalizator al iniţiativelor private în domeniul eficienţei energetice.

SECURITATE România are una dintre cele mai ridicate intensităţi energetice, iar reducerea acesteia, prin eficienţă energetică, poate fi considerată o prioritate la nivel naţional. “O manieră în care putem reduce impactul unor incidente în aprovizionare – un atac cibernetic sau crize geopolitice, de exemplu, este creşterea eficienţei energetice”, a apreciat Victor Grigorescu. Acest mod de gândire este valabil la nivel naţional, dar poate fi aplicat şi la nivelul unui oraş, unui judeţ sau a unui consumator. Cu cât mai eficient folosim energia, cu atât mai mult scade riscul securitar, a sintetizat Grigorescu.

SĂRĂCIE România are o mare problemă cu sărăcia energetică, prin numărul important de persoane care au dificultăţi în a-şi plăti facturile la energie. Se adaugă la acestea încă alte numeroase persoane aflate în risc de sărăcie şi faptul că multe din aceste persoane vulnerabile sunt concentrate în spaţii geografice restrânse. “Soluţia de astăzi este alocarea unor prin ajutoare directe celor în nevoie, dar o soluţie mai bună pare a fi creşterea eficienţei energetice în aceste zone”, a spus Grigorescu. “Statul ar putea să investeacă aceiaşi bani pentru a creşte eficienţa energetică a clădirilor, prin reducerea consumului efectiv, obţinând acelaşi confort pentru oameni, cu o factură redusă”. Aceste finanţări ar avea şi un impact pozitiv în economie, prin creşterea pieţei de servicii energetice şi crearea de noi locuri de muncă.

OPORTUNITATE Eficiența energetică reprezintă o oportunitate de creștere economică sustenabilă, prin dezvoltarea unui sector de servicii energetice inovative, care să înlocuiască actualul sistem aflat în plină restructurare și care se restrânge de ani buni. “E foarte bine că avem un program guvernamental pentru susţinerea companiilor româneşti. Ar trebui poate să introducem ca unul dintre criterii gradul în care companiile pe care le susţinem au şi un impact favorabil în zona eficienţei energetice”, a mai propus Grigorescu.

Abordare integrată de la Servelect

Andrei Ceclan îndeplineşte rolul de Senior Energy Advisor în cadrul Servelect şi a prezentat soluţii oferite de companie, care acoperă întregul lanţ de la generare, transport, distribuţie, racordare la reţea a utilizatorilor şi până la soluţiile specifice de calitate a energiei, sisteme de monitorizare şi audit energetic. Studiile de caz expuse au acoperit acţiuni de eficienţă cu costuri minime sau zero (conştientizarea pierderilor şi schimbarea comportamentului), dar şi cu impact ridicat: de reglaje a proceselor (de exemplu, controlul temperaturii și a duratei de stand-by a cuptoarelor de brazare) sau de update tehnologic (termoizolarea cuptoarelor, automatizări şi acţionări variabile, compensarea energiei reactive în parcuri fotovoltaice sau cogenerare locală).

Andrei Ceclan a arătat că Servelect se implică şi în implementarea unor soluţii de eficienţă pentru staţiile de carburanţi, precum şi în optimizarea consumurilor în clădiri la nivelul ventilaţiei şi climatizării, iluminatului, unde prin creşterea confortului, se poate obţine şi o reducere a consumului de 15, până la 35%.

O altă direcţie strategică a Servelect este asigurarea serviciului de Management Energetic urban pentru oraşele din România, cel mai reprezentativ caz fiind Cluj-Napoca.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ANDREI CECLAN

Prin CREESC (Centrul de Resurse pentru Eficiență Energetică și Schimbări Climatice), Servelect este implicată şi în managementul energetic al municipiului Cluj-Napoca. “Companiile, regiile şi instituţiile publice au o pondere de 28% în consumul total de electricitate al oraşului”, a subliniat Andrei Ceclan, care a enumerat apoi principalele zone de acţiune identificate pentru care se asigură suport în creşterea eficienţei energetice: termoficarea (izolarea reţelelor, micro-cogenerare distribuită), transportul (autobuze electrice, injecţie de energie fotovoltaică în reţeaua de tracţiune, recuperarea energiei la frânare, compensarea aportului capacitiv) şi clădirile publice, între care şcolile reprezintă un focus major.

Servelect se prezintă ca un furnizor integrat de energie (MWh) și economii de energie (NWh), care propune soluţii durabile şi curaj în dezvoltare, pentru confort şi sănătate prin costuri reduse cu energia. Andrei Ceclan a descris succint modul de lucru al Servelect: “Începem prin a face o evaluare gratuită la beneficiar, identificăm soluţiile şi le validăm cu beneficiarul, stabilim ce aşteptări realiste putem avea, stabilim un plan de măsurare şi verificare a acestor economii, după care le implementăm folosind resursele noastre, ale beneficiarului sau din terţe părţi şi monitorizăm pe termen lung obţinerea rezultatelor.”

Soluţii de mobilitate electrică de la Phoenix Contact

Cătălin Marius Lepinzean, Business Development Manager la Phoenix Contact, s-a referit la două dintre direcţiile de acţiune pe care grupul de origine germană le are în România. Înființată în anul 1923, PHOENIX CONTACT Gmbh & Ko, este lider în domeniul producţiei de componente pentru conexiuni electrice şi pentru tehnologia automatizărilor industriale, iar în 1928 Phoenix Contact a inventat blocul terminal (clema şir) pentru compania germană de electricitate RWE. Cu 15.000 de angajaţi la nivel global, grupul Phoenix Contact are o cifră de afaceri anuală de două miliarde de euro. “Phoenix Contact vine în faţa dumneavoastră cu acest mix, pornind de la componente, trecând prin integrarea soluţiilor şi ajungând la susţinerea unor idei prin soluţii tehnice adecvate”, a explicat Cătălin Marius Lepinzean. Alături de partenerii săi compania a implementat în România soluţii de eficienţă în infrastructura de producţie, precum condiționarea alimentarii, management energetic, controlul iluminării.

Un segment important de activitate al companiei este de asemenea mobilitatea electrică, zonă încă la început în România, dar cu un mare potenţial. “Noi nu producem staţii la cheie, noi susţinem integratorii de sisteme din România pentru a realiza asemenea staţii. Avem colaborări avansate cu 4-5 companii, adică avem deja staţii realizate şi instalate”, a precizat Lepinzean. Asemenea companii, cu sprijinul Phoenix Contact, pun la dispoziţie soluţii integrate – atât staţiile propriu-zise, cât şi reţelele şi arhitectura hardware/software necesare pentru transferul de date şi administrarea unor reţele complexe.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN MARIUS LEPINZEAN

În prezent, principalii beneficiari sunt companiile mici sau mai mari care vor să-şi instaleze în parcări sau în spaţiile pe care le deţin staţii de încărcare pentru maşinile electrice: supermarket-uri, hoteluri, clădiri de birouri. Cătălin Marius Lepinzean s-a referit şi la proiecte care au în vederea realizarea unor reţele naţionale de staţii de încărcare a maşinilor electrice.

BMW – un model de abordare responsabilă a dezvoltării durabile

Cristiana Popescu, consultant vânzări autoturisme BMW, Autotransilvania a prezentat maşinile electrice ale grupului – i3 şi i8 şi modul în care producţia acestora se încadrează într-o abordare integrată de responsabilitate faţă de mediul înconjurător şi angajament de reducere a consumului de energie electrică.

Autoturismele electrice ale BMW a fost gândite pentru a fi folosite în oraşele aglomerate; sunt mici şi uşor de parcat, vin cu un consum mic de energie, cu emisii de noxe şi poluare fonică dintre cele mai reduse.

DESCARCĂ PREZENTAREA CRISTIANEI POPESCU

Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, în 2016, numărul autovehiculelor electrice şi hibrid vândute în România a ajuns la 1.183 de unităţi, faţă de 496 unităţi, în 2015. Comercializarea de autoturisme electrice (BEV, EREV, PHEV) s-a triplat (237%), în comparaţie cu anul 2015, până la 167 de unităţi, faţă de 46 de unităţi. BMW, cu 65 de unităţi, domină în clasamentul vânzărilor de maşini electrice 100%.

ENERO – program gratuit de asistenţă pentru IMM-uri tinere

În cadrul celei de-a doua sesiuni a conferinţei de la Cluj-Napoca, Business Breakfast START2ACT, Nicoleta Ion a prezentat oportunităţile pe care le au IMM-urile şi Start-up-urile din România, prin proiectul START2ACT, finanţat în cadrul programului de cercetare al Uniunii Europene ORIZONT 2020.

“Un domeniu cheie de intervenţie pentru creşterea eficienţei energetice prin schimbări ale comportamentului este cel al echipamentelor de birou, care au cea mai mare creştere a consumului de energie din zona de business”, a explicat Nicoleta Ion. Echipamentele de birou consumă 15% din totalul energiei electrice utilizate în birouri, iar tendinţa este ca această pondere să crească spre 30% până în 2020. Chiar dacă IMM-urile nu sunt supuse deocamdată obligaţiei legale de a realiza un audit energetic o dată la patru ani, obţinerea de economii de energie prin măsuri cu costuri reduse sau fără costuri (schimbări comportamentale) ar trebui să constituie un element de interes pentru deţinătorii şi managerii din IMM-uri.

DESCARCĂ PREZENTAREA NICOLETEI ION

ENERO este un centru de consultanţă cu sediul în Bucureşti care poate oferi, gratuit, asistenţă, prin intermediul unui aşa numit “mentorat”. Prima vizită este dedicată unei evaluări a consumului de energie şi se traduce în implementarea măsurilor rapide, fără costuri, a explicat Nicoleta Ion. Următoarele două vizite vor identifica oportunităţile de reducere a consumului prin măsuri cu costuri reduse, respectiv prin măsuri mai costisitoare.

Nicoleta Ion a dat câteva exemple de acţiuni în cadrul acestor vizite:

  • evaluarea consumatorilor şi a modului de consum a energiei
  • analiza consumurilor în funcţie de facturi
  • evaluarea izolației termice prin termoviziune
  • înregistrarea consumului pe o perioadă de timp

Toate start-up-urile mai tinere de 5 ani sunt eligibile în acest program gratuit şi sunt încurajate să ia legătura cu ENERO, la start2act@enero.ro sau nicoleta.ion@enero.ro.

Marius Lazăr, EximBank: Apreciem foarte mult eficienţa

“Şi noi, ca bancă, urmărim eficienţa, mai exact eficienţa utilizării capitalului”, a declarat Marius Lazăr, Director regional EximBank, subliniind identitatea de obiective a băncii cu actorii din piaţa energetică. “Eficienţa energetică este un mijloc prin care companiile îşi conservă competitivitatea pe termen lung, iar investiţiile în eficienţa energetică aduc beneficii imediate. În plus, România are un bazin de competenţe (oameni şi companii) în domeniul energetic care este insuficient utilizat dacă rămânem strict în plan naţional; credem că există un potenţial important pentru a duce aceste competenţe la export. Toate acestea sunt argumente pentru ca un finanţator precum EximBank să fie atent şi să sprijine evoluţiile din sectorul eficienţei energetice”, a spus Marius Lazăr.

“Putem contribui la creşterea afacerilor energetice din România pe plan extern, în condiţii de siguranţă financiară, cu încasarea creanţelor, prin prefinanţarea producţiei pentru export, prin susţinerea termenului de încasare a creanţelor financiare şi prin asigurarea riscului de neplată a acelor creanţe financiare”, a explicat oficialul EximBank.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI MARIUS LAZĂR

“Suntem o companie românească şi avem un apetit mai mare decât al altor jucători pentru a privi în viitor şi pentru a investi pentru viitor”, a mai spus reprezentantul EximBank.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 60 de experţi, reprezentanți de la: AMRSP, Ardealul Carei, ATD der PLAN, Atelier RVD, Autotransilvania, bitYes, Cluj Today, CREESC, CTP Cluj Napoca, Datta Business Consulting, Deac Consulting Dynasty, Dedal – Birou arhitectura, Eaton Electric, Electrolux Romania, Energobit, EnergoCertif, Enero, ENGIE, EximBank, Faist Light Metals, FrieslandCampina, Hidroelectrica, I&C Transilvania Constructii, Industria Sarmei, Kronospan, New Kopel – Sixt Romania, NextEnergies Consultants, Philips Lighting Romania, Phoenix Contact, Prima TV, Primaria Cluj-Napoca, Project Consulting, Saint-Gobain Construction Products, SECPRAL PRO, Servelect, SGS, Transilvania Evolution, Trec Cluster, Valeg Creative Solutions, Zoppas Industries Romania.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: Autotransilvania, EnergoBit, ENGIE România, EximBank, Phoenix Contact, Servelect.

Sponsorul principal al conferinţei a fost ENGIE România, companie care, împreună cu filialele sale, deserveşte aproximativ 1,6 milioane de clienţi, operează o reţea de 19.000 de kilometri în 19 judeţe din sudul României şi Bucureşti.

Participare

În luna aprilie, energynomics.ro a lansat campania de informare “Eficienţă energetică pentru rezultate care contează”, în cadrul proiectului Start2Act, finanţat prin Programul de cercetare al Uniunii Europene ORIZONT 2020, cu scopul de informare și educare a factorilor de decizie din autoritățile publice și din companii – de la start-up-uri și IMM-uri la întreprinderile cele mai mari.

banner-conferinta-Iaşi-(730x-75px)-ROk10ap

Accesul la conferinţe este gratuit şi deschis tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, interesaţi de tematica eficienţei energetice pe baza invitației lansate de energynomics.ro. Ne poți scrie la office @ energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Tematică

  • Servicii energetice: Prevederi legale şi soluţii pentru stimularea pieței serviciilor energetice, echilibrare şi flexibilitate energetică
  • Informarea consumatorilor – aspect vital în promovarea eficienței energetice
  • Centrale termice și încălzire: evaluarea potențialului de creştere a eficienţei în cogenerare și încălzire centralizată
  • Obligații, audituri și monitorizare: opțiuni de implementare și probleme privind monitorizarea
  • Planuri de acțiune naționale pentru eficiență energetică – mobilitatea electrică, iniţiative locale
Share.

Lasă un comentariu