Dezvoltarea sectorului de utilități vine cu un plus de comunicare între toate părțile implicate (EBC, 1 noi)

1

Ediția din 1 noiembrie a Energy Breakfast Club – “Reinventarea companiilor de utilități – Cine rescrie regulile jocului”, a identificat principalele tendințe din sectoarele distribuției de electricitate, gaze naturale și energie termică, pe baza perspectivelor complementare venite din partea unor vorbitori calificați și implicați direct în activitate de fiecare zi. ANRE, CEZ România, MET România Energy, ELCEN, Ringhel și Control Point au fost organizațiile care au contribuit, prin reprezentanții lor, la o conversație de bună calitate și plină de idei luminoase.

Maria Mănicuță: Investiții măcar la nivelul valorii amortizării anuale

Maria Mănicuță, director general în cadrul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, s-a referit la schimbările introduse în 2018 în cadrul de reglementare pentru companiile care efectuează servicii de distribuție electricitate și gaze naturale. “În pregătirea viitoarei perioade de reglementare, Autoritatea și-a propus să modifice metodologiile de stabilire a tarifelor de distribuție, răspunzând astfel criticilor venite din partea Curții de Conturi, precum și observațiilor preluate de comisiile de specialitate din Parlament”, a explicat Maria Mănicuță. În 2018, a fost aprobată metodologia de stabilire a tarifelor de distribuție pentru energie electrică, a fost pusă în dezbatere publică cea pentru gaze naturale și urmează ca în câteva luni să fie modificate metodologiile de tarifare a serviciilor de transport (electricitate și gaze) și înmagazinare gaze naturale.

Un principiu este tratarea unitară a costurilor, în ambele sectoare, iar altul este stimularea dezvoltării pieței de gaze, ținând cont de lecțiile învățate în piața de electricitate.

Pentru perioada a patra de reglementare, ținând cont de necesarul de investiții în rețele, dar și de puterea de cumpărare a consumatorilor, ANRE a stabilit rata reglementată a rentabilității pe baza unui cost mediu ponderat al capitalului (WACC) mai mic. “Ideea noastră a fost că un profit mai mic pentru operatorii de distribuție ar permite un volum mai mare de investiții în aceeași masă monetară”, a explicat Maria Mănicuță. “Operatorii gândesc altfel și spun că fără o incentivare potrivită nu pot face investiții pentru că nu merită efortul. Există încă o discuție aprinsă între ANRE și operatori, iar toți suntem conștienți că trebuie să ajungem la un consens”.

ANRE a stabilit ca în viitoarea perioadă de reglementare ca nivelul investițiilor să fie cel puțin la nivelul valorii amortizării anuale. În luna aprilie, când autoritatea a solicitat primele estimări privind programele de investiții, patru dintre operatori au propus volume mai ridicate decât valoarea amortizării anuale. “Acum, toți operatorii sunt în apropierea acestui nivel”, a explicat Maria Mănicuță.

CEZ își menține nivelul de investiții

Volumul investițiilor în rețeaua de distribuție energiei electrice din Oltenia va continua să fie unul ambițios, a declarat Adrian Borotea, Director Direcția Strategie de Grup și Agenda UE în cadrul CEZ România.

Referindu-se la remunerarea capitalului investit, Adrian Borotea a apreciat că negocierile cu reglementatorul au condus la “valori care puteau fi mai mari, dar sunt corecte”. „Faptul că există acel procent în plus pentru investițiile cu adevărat noi care trebuie făcute este un lucru bun. În măsura în care ceilalți parametri din metodologie, respectiv costurile de mentenanță, costurile cu consumul propriu tehnologic, sunt recunoscute și transferate în tarife, considerăm chiar că un nivel mai mic al WACC-ului este corect pentru toată lumea”, a explicat oficialul CEZ.

Indicatorul WACC (costul mediu ponderat al capitalului) este un element important în calculul ratei reglementate a rentabilității, reduse de către ANRE de la 7,7, cât este în prezent, la 5,66%, cu începere de la 1 ianuarie 2019.

Petre Stroe: Viitorul este al companiilor integrate

Piața trebuie să evolueze către digitalizare și contorizare inteligentă, direcție pe care MET Românie Energy s-a înscris cu determinare, prin parteneriate deja în curs cu start-up-uri românești care agregă inteligența și inițiativa locală, a subliniat Petre Stroe, directorul executiv al companiei. “În condițiile în care firmele noi și mici penetrează mai greu în zona practică, ne-am asumat rolul de a-i sprijini, pentru ca împreună – producători, distribuitori, furnizori, reglementatori – să răspundem pretențiilor clienților.”

MET România Energy a dezvoltat un program prin care contorizarea inteligentă pentru consumatorii industriali devine deja un fapt concret. Pentru accelerarea implementării acestor soluții, Petre Stroe a militat pentru o mai bună colaborare între toate părțile implicate, inclusiv pentru un acces deschis, în anumite condiții, la datele furnizate de echipamentele inteligente. “În prezent, dacă distribuitorul instalează un asemenea echipament, furnizorul nu poate decât să vină cu instalarea, în paralel, a unui contor martor, ceea ce înseamnă o risipire a resurselor.” Ideea a fost acceptată de reprezentantul ANRE, care a precizat chiar că, în 2019, Autoritatea va modifica regulamentul de furnizare și contractul de distribuție pentru a obliga operatorii de distribuție să pună la dispoziția furnizorilor datele colectate de contoarele inteligente, mai rapid, chiar în timp real, și nu o dată pe lună. “Este absurd să avem un contor inteligent la distribuitor și un contor martor la furnizor. […] Este absurd ca furnizorul să dea bani suplimentar în condițiile în care toate costurile cu măsurarea inteligentă sunt recunoscute în tariful de distribuție”, a apreciat Maria Mănicuță.

Viitorul este al companiilor care vor înțelege și vor reuși să integreze activitatea pe verticală, pentru a controla și optimiza toate operațiunile specifice, de la producție, la furnizare și la relația directă cu clienții. “Noi, la MET România Energy, suntem deja implicați, pe lângă furnizare, în servicii

Petre Stroe a mai insistat asupra nevoii de informare și educare a clienților. “E mult de lucru aici, pentru că beneficiarul serviciilor de furnizare-distribuție rămâne concentrat pe nivelul prețurilor și înțelege destul de greu beneficii precum, între altele, echilibrarea rapidă în timp real pe care o permite contorizarea inteligentă”, a exemplificat Petre Stroe.

Ce urmează în digitalizarea serviciilor de utilități

Mihai Dârzan, Director General Ringhel, a prezentat șase tendințe care conturează viitorul serviciilor de utilități, din perspectiva unei companii de tehnologie care a dezvoltat primul sistem integrat pentru piețele de energie, gaze naturale și PRE din România, încă din 2011. “În prezent, peste 45% din energia electrică și 25% din gazele naturale din România sunt gestionate prin platformele noastre”, a precizat Mihai Dârzan.

  • Consumatorul este deschis la tehnologizare
  • Tehnologii avansate și Big Data
  • Creșterea complexității activității furnizorilor necesită conexiuni, comunicare și schimb de date pe mai multe niveluri
  • Inteligență artificială, NLP și automatizare
  • Securitate crescută și protecția datelor cu caracter personal (GDPR)
  • Furnizorii au nevoie de aplicații software de ultimă generație

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI MIHAI DÂRZAN

Ringhel, lider în furnizarea de soluții și servicii IT dedicate piețelor de energie electrică și gaze naturale din România, a încheiat recent contracte cu furnizori de utilități din Serbia, extinzându-și astfel activitatea în țara vecină.

Reorganizarea termoficării din București este impusă de nevoia de a investi acum

Claudiu Crețu, administrator special al ELCEN, a prezentat perspectivele companiei după ce planul de reorganizare a fost aprobat de adunarea creditorilor și apoi confirmat de către judecătorul sindic, trecând astfel și testul de legalitate. “Procesul de transfer către compania municipală care va integra sistemul de termoficare este unul de durată, este un proces destul de complex; integrarea presupune, firește, și transferul părții de transport și distribuție de la RADET”, a precizat Crețu. “Suntem pregătiți pentru această iarnă, am perfectat contractele de achiziție a gazelor și am făcut reparațiile necesare, în măsura în care a fost posibil”, a precizat domnia sa.

Aprobarea reorganizării și procesul de integrare a sistemului creează premisele investițiilor, a subliniat reprezentantul ELCEN, absolut necesare și urgente, după degradarea constantă a sistemului centralizat de încălzire din București. “Din punct de vedere tehnic, este nevoie de investiții serioase și urgente, pe întreg lanțul, pentru a menține sistemul în funcțiune”, a insistat Claudiu Crețu, în opinia căruia Bucureștiul nu are alternativă la sistemul centralizat. “Este important să înțelegem beneficiile acestui sistem integrat, care țin de calitatea vieții în oraș, strâns legată de calitatea aerului pe care îl respirăm”.

Termoficarea din București are un potențial enorm, a precizat Claudiu Crețu, referindu-se la provocarea ca mediul de afaceri să identifice și să aplice soluții care să integreze doi coloși de asemenea anvergură. “ELCEN și RADET vor avea nevoie de sisteme informatice integrate care să analizeze datele și să ajute la luarea deciziilor”, a precizat Crețu.

Optimizarea costurilor în stațiile de epurare a apelor uzate

La rândul său, Romulus Berdei, directorul general al Control Point, a prezentat câteva dintre soluțiile Valmet de măsurare a cantității de solide din apele uzate menajere și industriale. Echipamentele de măsurare și analiză automatizate de la Valmet optimizează costurile în sistemele de deshidratare a nămolului pe tot lanțul de proces. “În funcție de caracteristicile sistemului, recuperarea investiției se poate face chiar și în câteva luni”, a precizat Romulus Berdei, care a enumerat apoi beneficiile pentru stațiile de epurare municipale și industriale:

  • Crește stabilitatea procesului
  • Economii de timp și de substanțe chimice
  • Scade nevoia de mentenanță și se reduc costurile
  • Se reduce consumul de energie
  • Acces la măsurători și date în timp real
  • Crește capacitate de tratare a stației

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI ROMULUS BERDEI

Energy Breakfast Club a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: ABB România, CEZ România, Control Point powered by Valmet, MET România Energy, Ridgid Emerson, Ringhel.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții circa 40 de experți, reprezentanți ai AIIR Valahia, Almaj&Albu SCPA, Belvedere, Camera de Comerț România-Turkmenistan, ELCEN, Electrica, EnergoBit, Facultatea de Administrare a Afacerilor, Fondul Român pentru Eficiența Energiei, INCDE-ICEMENERG, Informatica Feroviară, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, Investisia Group, Liga Asociațiilor de Proprietari Habitat, revista Mașini și Utilaje, Metarom Industries, Quartz Matrix, RADET București, RADET Constanța, Renomia, revista Electricianul, Ringhel, Sixt, Talent Center, Tinmar, Transelectrica.

Participare

În 2018, energynomics.ro va organiza 10 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse sunt disponibile în pagina dedicată Energy Breakfast Club.

Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne puteți scrie la office at energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.

Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.

Clubul se închide la ora 13.

Share.