Consiliul miniştrilor Mediului din UE a aprobat stimularea accesului la vehicule ecologice

0

Consiliul miniştrilor Mediului din Uniunea Europeană a aprobat stimularea accesului la vehicule ecologice pentru statele membre unde acestea deţin o cotă de piaţă redusă, conform Ministerului Mediului. Statele membre ale Uniunii Europene au ajuns marţi noaptea la un acord pentru o reducere cu 35% a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi până în 2030.

Potrivit unui comunicat al instituţiei, după mai mult de 13 ore de negocieri, Consiliul miniştrilor Mediului din Uniunea Europeană a aprobat marţi, 9 octombrie 2018, noua formă a Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare. Astfel, a fost menţinută propunerea Comisiei Europene pentru obiectivele de reducere a emisiilor cu 15% pentru anul 2025, pentru ambele segmente de vehicule. „O noutate o reprezintă diferenţierea ţintelor pentru anul 2030 între segmente: 30% pentru vehicule comerciale uşoare; 35% pentru autoturisme”, se spune în comunicat.

O altă decizie a Consiliului se referă la modificarea valorii de referinţă pentru 2030, în cazul vehiculelor cu emisii zero şi scăzute (ZLEV), pentru autoturisme, de la 30% la 35%. De asemenea, a fost recunoscut rolul vehiculelor plug-in-hybrid (PHEV) în tranziţia la electro-mobilitate, prin contribuţia acestora la mecanismul de stimulare pentru creşterea cotei de piaţă a ZLEV, potrivit Agerpres.

Pornind de la propunerea României, se menţionează în documentul citat, s-a inclus un stimulent specific pentru producătorii de ZLEV în statele membre, unde acest tip de vehicule are o cotă de piaţă sub 60% din media UE, raportată la nivelul anului 2021. În acest caz, contribuţia acestora va fi dublată.

”Principiul de bază de la care a pornit propunerea noastră a fost asigurarea accesului cetăţenilor cu venituri scăzute la vehiculele curate. Acest lucru este demonstrat de cota de piaţă redusă a ZLEV în unele state membre. În cazul României, deşi avem una dintre cele mai generoase subvenţii din UE pentru ZLEV, adică până la 10.000 de euro prin programul ‚Rabla Plus’, constatăm că este foarte dificil să creştem cota de piaţă pentru aceste autovehicule, care în prezent este peste 0,2%, din cauza puterii de cumpărare mai reduse. Această decizie a Consiliului reprezintă un avantaj real pentru români, deoarece îi va motiva pe producătorii auto să vândă vehicule ecologice la preţuri accesibile în România, pentru a îşi îndeplini ţintele”, a declarat Graţiela Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministrul Mediului, care a reprezentat România la lucrările Consiliului miniştrilor Mediului din UE.

Consiliul miniştrilor Mediului din UE s-a reunit marţi, 9 octombrie, la Luxemburg. Pe lângă dezbaterile asupra Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare, agenda reuniunii a inclus şi adoptarea poziţiei comune a UE pentru Conferinţa ONU privind schimbările climatice (COP24) de la Katowice şi, de asemenea, pentru Conferinţa ONU privind diversitatea biologică (COP14 CBD). În ambele cazuri, România a susţinut necesitatea atingerii unui numitor comun între statele membre. „Pentru a reuşi, trebuie să ne îndreptăm toţi în aceeaşi direcţie. Altfel, eforturile unora vor fi anulate de lipsa de acţiune a altora”, a atras atenţia ministrul Graţiela Gavrilescu.

Statele membre ale Uniunii Europene au ajuns marţi noaptea la un acord pentru o reducere cu 35% a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi până în 2030, însă unele ţări şi-au exprimat dezamăgirea faţă de lipsa de ambiţie după publicarea unui raport alarmant al experţilor ONU cu privire la încălzirea climei, transmite AFP. „După 13 ore de negocieri am ajuns la un acord”, a anunţat cu puţin timp înainte de miezul nopţii ministrul austriac al Mediului, Elisabeth Köstinger, la sfârşitul unei luni zile de discuţii cu omologii săi europeni reuniţi la Luxemburg.

Preşedinţia austriacă a Consiliului UE a obţinut în cele din urmă votul favorabil al 20 din cele 28 de state membre pentru propunerea sa de compromis care prevede o reducere de 35% a mediei emisiilor autovehiculelor noi până în 2030, comparativ cu valoarea din 2021, şi de 30% pentru camionete, a indicat Elisabeth Köstinger.

Obiectivul convenit marţi este mai ambiţios decât cel propus de Comisia Europeană la finele anului 2017, respectiv o scădere cu 30% a emisiilor de CO2 până în 2030, dar mai modest decât scăderea de 40% votată la începutul lunii octombrie de Parlamentul Europeană.

Urmează acum ca statele membre să demareze miercuri negocieri cu Parlamentul European pentru a ajunge la o variantă definitivă care va fi impusă constructorilor de automobile. Aceste negocieri se anunţă cu atât mai dificilă cu cât Germania împreună cu ţările din Estul Europei au format un grup care nu vrea o scădere mai mare de 30%. „Este un mare pas înainte în realizarea angajamentelor noastre asumate în cadrul summitului de la Paris”, a salutat comisarul european pentru Mediu, Miguel Arias Canete.

Cu toate acestea, mai multe ONG-uri s-au arătat dezamăgite de obiectivele modeste convenite de statele UE, mai ales după publicarea unui raport al experţilor ONU care cer o transformare fără precedent pentru a putea ţine sub control încălzirea climei.

Share.

Lasă un comentariu