Acasă » Petrol și Gaze » BRUA merge înainte: ANRE va aviza procedurile de licitație pentru contractarea capacității de transport pe relația România–Ungaria

BRUA merge înainte: ANRE va aviza procedurile de licitație pentru contractarea capacității de transport pe relația România–Ungaria

28 iulie 2017
Import-Export
energynomics

Comitetul de reglementare al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) va aviza, vineri, propunerea privind demararea licitației de contractare a capacității de transport pe relația România – Ungaria, în cadrul proiectului BRUA, a declarat Emil Calotă, vicepreședintele Autorității, în conferința de presă organizată de energynomics.ro. „Am planificat pentru orele 15:00 o ședință extraordinară de Comitet de reglementare care să avizeze propunerea Transgaz făcută împreună cu transportatorul maghiar de a demara licitația de contractare a capacității de transport pe relația România-Ungaria. Avem cadrul de licitare a capacității de transport pentru întreg tronsonul România-Ungaria-Austria. Acum e pasul întâi, în care vedem cum își exprimă interesul părțile interesate pe relația România-Ungaria. Sunt convins că va urma în 2018 și componenta Ungaria-Austria”, a declarat Calotă.

Oficialul ANRE a precizat că termenul limită pentru finalizarea procedurilor de licitație este 31 iulie.

Angajamentele Comisiei cu privire la proiectul BRUA rămân ferme și discuțiile bilaterale avute cu reprezentanții României și Ungariei converg către o continuare la fel de solidă a proiectului, a mai spus Calotă. “Nu avem motive de îngrijorare”, a spus Calotă.

Recent, transportatorul român de gaze, Transgaz, a anunțat că BRUA nu va mai traversa Ungaria, operatorul sistemului de gaze din această țară, FGSZ, propunând ca volumul de gaze care ar proveni dinspre Romania să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croația sau Serbia.

Transgaz a menționat că, în data de 18 iulie 2017, a primit o scrisoare din partea operatorului sistemului național de transport gaze naturale al Ungariei referitoare la procesul de sezon deschis angajant planificat să se desfășoare pentru alocarea capacităților aferente coridorului de transport gaze naturale România-Ungaria-Austria.

„Am fost informați asupra faptului că FGSZ nu poate derula procedura planificată din cauza lipsei aprobării necesare din partea Consiliului de Supraveghere al companiei, motivată de probleme de eficientă economică. Partea ungară a propus, în schimb, derularea procesului de sezon deschis angajant doar pentru punctul de interconectare RO-HU, urmând ca volumul de gaze de 4,4 mld.mc/an, care ar proveni dinspre România să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croația sau Serbia. În paralel, FGSZ ar urma să continue discuțiile cu operatorul de transport gaze din Austria (Gas Connect) pentru a identifica în continuare posibilități de transport fizic dinspre Ungaria înspre Austria”, au anunţat reprezentanții Transgaz.

Potrivit acestora, în contextul situației descrise și analizând această propunere, Transgaz informează acționarii și potențialii investitori regionali că, din perspectiva companiei, obiectivele și proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate.

Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale a țărilor europene, creșterii securității alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, facilitării accesului pieței din Centrul și Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspică. Prin intermediul proiectului, se va asigura: pe direcția Bulgaria — o capacitate de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 miliarde mc/an, respectiv pe direcția Ungaria — o capacitate de transport de 1,75 miliarde mc/an în faza I și de 4,4 miliarde mc/an în faza II.

În prezent, Transgaz se află în plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind și de suportul financiar din partea Uniunii Europene.

Noul gazoduct ar fi urmat să aibă o lungime totală de 550 de kilometri. Transgaz va primit de la Comisia Europeană 179 de milioane de euro pentru acest proiect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *