Artur Stratan: Un principiu transmis Guvernului este taxarea profitului, nu a investiţiei

0

Acesta este transcriptul mesajului transmis de Artur Stratan, Președinte al Asociației Companiilor Petroliere de Explorare și Producție din România (ROPEPCA), cu prilejul Energy Strategy Summit, desfășurat pe 4 Iunie la Palatul Cantacuzino din Bușteni.

Bună dimineaţa, doamnelor şi domnilor. În primul rând aş dori să mulţumim organizatorilor Wing Media pentru invitaţia oferită de a participa la acest summit. Pentru cei dintre dumneavoastră care nu cunosc abrevierea, ROPEPCA înseamnă Asociaţia Companiilor Petroliere de Explorare şi Producţie din România, reunim un număr de 19 membri activi, titulari de acorduri petroliere. Încă nu reprezentăm întreg spectrul, trebuie să recunoaştem că ne mai lipsesc două companii din portofoliu, pentru a avea o acoperire de 100% a întregii industrii.

Ce reprezintă ROPEPCA în industria de petrol şi gaze din România? În primul rând o forţă investiţională de 600 de milioane de euro, taxe plătite la nivelul anului 2014 la bugetul de stat de 11 miliarde de lei (nu de multe ori taxele plătite la bugetul de stat depăşesc cu mult nivelul investiţional) şi am oferit tot la nivelul anului 2014 un număr de locuri de muncă de 17.381. Cu siguranţă că în anul 2015 acest număr a fost deja depăşit.

Ca organizaţie vă putem spune că în ultimul an ne-am confruntat cu presiuni deosebit de mari din partea volatilităţii preţului ţiţeiului, care a fost, este şi va rămâne în continuare necunoscut. Nu se speră într-o revenire prea curând a acestui preţ la nivelul de 100 de dolari pe baril în următoarea decadă, aşa că impactul pe care industria îl resimte va fi substanţial.

Apoi, un alt factor de presiune este povara fiscală cu care ne confruntăm, care nu este stabilă de la un an la altul și care este destul de mare. De aceea ca organizaţie am iniţiat dialoguri cu o voce comună cu autorităţile, cu reprezentanţii Guvernului, la diferite niveluri, pentru a soluţiona, pentru a adresa toate aceste probleme şi pentru a găsi o rezolvare.

O altă problemă cu care ne confruntăm, pe care domnul John Knapp (Președintele RBSTA – n.r.) deja a menţionat-o, este instabilitatea sistemului de reglementare, cu legi, hotărâri, amendamente, ordonanţe de urgenţă date peste noapte şi cu impozite adiţionale aplicate industriei de petrol şi gaze. În viziunea noastră acest sistem dinamic are 3 elemente principale: nevoia statului de a încasa fonduri la bugetul de stat, eficiența economică a proiectelor aflate în derulare de către titularii de acorduri petroliere şi interesul cetăţeanului, al consumatorului final.

Există un principiu de bază în managementul proiectelor care spune că niciodată nu poţi avea ceva bun, ieftin şi rapid. Întotdeauna trebuie să optezi pentru două atribute în detrimentul celui de-al treilea şi se pare că această situaţie este valabilă şi pentru sectorul upstream din România. Vorbitorii dinaintea mea au menţionat strategia energetică a României, cea în vigoare şi cea care va fi ulterior definitivată.

Ne-am dori foarte mult ca organizaţie să vedem această strategie energetică transpusă şi în legislaţie în Noul Cod Fiscal şi în Noua Lege a Redevenţelor, să nu rămână doar un document independent uitat undeva pe un raft. Climatul investiţional din România trebuie să fie deosebit de atractiv pentru investitorii străini şi, ca regulă de aur, întotdeauna va concura cu alte oportunităţi din alte ţări, nu neapărat din Europa.

Un alt principiu de bază, pe care organizaţia l-a transmis membrilor Guvernului, este acela de a taxa profitul şi nu investiţia. Salutăm cu această ocazie propunerea de a scoate din Noul Cod Fiscal vestita taxă pe construcţii speciale. De asemenea salutăm propunerea de a renunţa la acel windfall profit tax, taxa pe venituri adiţionale, aceea taxă de 60% pe gazele naturale pentru veniturile din liberalizarea preţului la gaze şi 0,5% din vânzarea ţiţeiului.

Vă mulţumesc.

Share.

Lasă un comentariu