AFEER: Modificările OUG 114 trebuie trecute urgent prin parlament; unii furnizori vor dispărea

0

Furnizorii de energie electrică insistă pentru stabilitate și predictibilitate legislativă pentru bunul mers al afacerilor în domeniul energetic și în întreaga economie.

„De când a apărut OUG 114 în decembrie 2018, ne aflam într-un context dăunător tuturor afacerilor din energie. Este nevoie acută de predictibilitate și stabilitate în legislația primară, precum și în reglementările secundare, pentru ca participanții la piață să își poată continua activitatea in condiții normale. Noua variantă, cu modificări, a OUG 114/2018 trebuie să treacă rapid prin Parlament”, spun oficialii Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România- AFEER.

România, alături de celelalte state membre ale UE, are obligații clare de transpunere în legislaţia naţională a normelor europene. “Sunt multe schimbări legislative la nivel european și, de aceea, modificările specifice din România trebuie clarificate rapid”, spune Ion Lungu, Președinte AFEER.

„Pentru sectorul energetic românesc schimbările legislative au fost multe, importante şi încă nu s-au terminat. Nu avem încă forma finală a OUG 114. Probabil vor urma noi reglementări emise de ANRE. Este adevărat că, față de prima variantă a ordonanței, s-au făcut ajustări importante”, mai spune Lungu, adăugând că Asociația este parte activă la toate modificările din legislația primară şi secundară. „Am participat la discuțiile cu reprezentanții Autorității, am transmis opiniile noastre, am arătat care sunt influențele, implicaţiile, limitele. Decizia este, firesc, la reglementator”.

AFEER subliniază câteva aspecte din OUG 114/2018, respectiv creșterea contribuției către ANRE de 20 de ori, de la 0,1% la 2% din cifra de afaceri a companiilor din sector și faptul că s-a decis ca aceasta să fie stabilită prin lege, nu de către ANRE. Reprezentanţii AFEER apreciază faptul că ANRE a recunoscut că suma este prea mare și că nu are nevoie de acești bani, aspect subliniat de membrii Asociaţiei încă de la început, în intervențiile lor.

Pe de altă parte, AFEER apreciază modul în care ANRE a înțeles prevederile OUG 114/2018 privind aplicabilitatea contribuției bănești de 2% raportata la cifra de afaceri aferentă activității de furnizare, pentru a se evita aplicarea în cascadă a acesteia în factura clientului final.

Al doilea aspect subliniat de AFEER face referire la reglementarea prețului pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de 3 ani. “ANRE a avut abordarea corectă, prin acreditarea unui număr mare de Furnizori de Ultimă Instanță opționali, ce le permite acestora să păstreze portofoliul de clienți. Totuși, este surprinzătoare pentru noi această decizie de reintroducere a pieței reglementate, în condițiile în care nu au existat semnale că erau nereguli în piață. Niciun raport al ANRE sau al Consiliului Concurenței nu a arătat distorsiuni ori alte motive de îngrijorare. Piața liberă funcționa corect. Pe de altă parte, de la jumătatea anului trecut, au existat creșteri ale prețului pe piața angro, ceea ce, probabil, a îngrijorat autoritățile determinându-i să revină la preţurile reglementate. Dar, în opinia noastră, măsura corectă era definirea consumatorilor vulnerabili și asigurarea de măsuri de protecție doar pentru persoanele care au nevoie de aceasta protecție”, afirmă Lungu.

„În noul context legislativ, vor exista furnizori care vor renunța la clienții casnici și care, probabil, vor dispărea din această piață. În mod cert, însă, furnizorii de energie vor fi și mai interesați să ofere pachete complexe și servicii suplimentare clienților. De remarcat că se înregistrează, în continuare, multe acțiuni de promovare a pieței libere pentru consumatorii casnici, fapt ce arată viabilitatea pieței. Este posibil ca piața să evolueze, să se ofere prețuri mai bune pe piaţa liberă decât pe piața reglementată. Într-adevăr, furnizorii de energie sunt obligați să ofere prețuri reglementate timp de 3 ani, dar consumatorii casnici pot alege fie să rămână în piața liberă, fie să treacă în piața reglementată. Este dreptul consumatorilor să aleagă. Recomandarea noastră este ca, înainte de a alege, consumatorii să se informeze și să fie atenți la ce li se oferă”, precizează Ion Lungu.

Share.

Lasă un comentariu