Acasă » Electricitate » AFEER: Modificările aduse Legii 123/2012 pot crea prejudicii participanților la piață

AFEER: Modificările aduse Legii 123/2012 pot crea prejudicii participanților la piață

19 octombrie 2016
Distribuţie
energynomics

Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România – AFEER a luat act de modificările la Legea 123/2012 – Legea energiei electrice și a gazelor naturale adoptate de Parlament. Cu toate că Preşedinţia a solicitat reexaminarea modificărilor, acestea au fost readoptate de plenul Parlamentului, aproape identic cu varianta iniţială, în pofida semnalelor autorităților și AFEER.

Apreciem că punerea în aplicare a noilor modificări poate crea premisele unor interpretări și aplicări abuzive ori eronate. Ne exprimăm surprinderea față de modul în care s-a decis aprobarea unor amendamente, care – în opinia noastră – pot produce controverse și pot crea disfuncționalități pe piața energiei. Un demers lăudabil al Comisiei pentru industrii și servicii din Camera Deputaților, de a invita la consultări asupra modificărilor la Legea 123/2012 toți actorii pieței, a fost stopat brusc.

banner-ebc-26-octombrie-2016

Reprezentanții AFEER au participat activ la toate consultările ce au fost organizate la Parlament, au venit cu propriile amendamente, pentru ca, apoi, propunerile să nu fie luate în considerare. Mai mult, am constatat că, intempestiv, au fost luate în dezbatere şi aprobate anumite propuneri venite, conform informaţiilor mass media, din partea unei singure companii, aceste noi reguli putând afecta activitatea furnizorilor de energie electrică. În plus, la dezbaterile privind reexaminarea legii au fost prezenţi, conform informaţiilor noastre, doar reprezentanţii aceleiaşi companii, niciun alt participant la piaţă nefiind invitat.

Prin modificările aduse la Legea 123/2012 (alin. 3 al art. 29) se conferă dreptul producătorilor de a încheia contracte cu alți producători, realizând un mixt energetic, în scopul de a oferta apoi energia electrică pe piața internă sau la export, dar cu respectarea “art. 28 și a celorlalte prevederi legale în vigoare“. Se remarcă faptul că art. 28 din Legea nr. 123/2012, la care se face trimitere în mod expres, reglementează obligațiile producătorilor de energie electrică, iar lit. c a acestui text de lege prevede obligația acestora de a oferta „public și nediscriminatoriu pe piața concurențială întreaga energie electrică disponibilă“. AFEER consideră că între cele două dispoziții ale legii există o incompatibilitate evidentă, ceea ce va conduce la interpretări şi disfuncţionalităţi pe piaţă.

O altă modificare adusă legii vizează publicarea atât a prețurilor, cât și a cantităților stabilite în urma tranzacțiilor efectuate pe toate piețele centralizate de energie electrică, iar pentru contractele de pe piața reglementată sau de export – publicarea integrală a acestora, cu precizarea că se va realiza în conformitate cu reglementările ANRE. Considerăm că nu se justifică transmiterea acestor informații la OPCOM și obligarea acestuia de a le face publice, fiind vorba despre tranzacții derulate pe piețe pe care nu le operează. Participanții la piață transmit deja către ANRE informațiile referitoare la tranzacții, în baza regulamentului REMIT. Reprezentanții AFEER atrag atenția asupra faptului că toate contractele încheiate, în special cu partenerii externi, pe baza contractului standard de furnizare a energiei agreat la nivel european (contract EFET-European Federation of Energy Traders) conțin clauze de confidențialitate, precum și sancțiuni, care merg până la rezilierea contractului în caz de nerespectare a prevederilor contractuale.

“O formulare vagă se regăsește în textul care vizează promovarea utilizării surselor regenerabile de energie în cel mai eficient mod, astfel încât să se obțină cel mai mic preț posibil la consumator. Prețul practicat pe piață este cel care dă măsura eficienței și competitivității, fiind evident că fiecare participant la piață are ca principal obiectiv practicarea prețului cel mai mic, astfel încât o prevedere expresă în acest sens nu are o justificare evidentă, ci, mai mult, creează premisele unor posibile abuzuri ori interpretări eronate”, precizează Ion Lungu, Președinte AFEER.

În ceea ce privește introducerea prevederii conform căreia: “Siguranţa SEN –asigurarea continuităţii în alimentare de către operatorul de transport şi de sistem a unui mixt de producere şi a serviciilor tehnologice de sistem, astfel încât să poată fi suplinită ieşirea din funcţie a oricărei capacităţi energetice, fără a se deconecta consumatori de la reţea“, menționăm că aceasta vine în contradicție cu regulile europene, deoarece OTS (operatorul de transport şi de sistem) nu are dreptul să se implice în activitatea de producere a energiei electrice.

Singura modificare cerută de Preşedinţie şi aprobată de Camera Deputaţilor se referă la menținerea stocurilor. Acum, articolul prevede că producătorii au obligaţia “să menţină o rezervă de combustibil la un nivel suficient sau, după caz, o rezervă suficientă de apă, pentru asigurarea siguranţei SEN (n.b. – singura modificare operată de parlamentari faţă de variantă iniţială transmisă la promulgare) şi pentru îndeplinirea obligaţiilor de producţie şi furnizare continuă a energiei electrice, care se remunerează conform cu reglementările în vigoare”. AFEER atrage atenția că o astfel de propunere este de natură să genereze creșterea prețurilor la consumatorul final, aceeași activitate urmând a fi plătită de două ori. Costurile care rezultă din această obligație sunt deja incluse în prețul de vânzare a energiei electrice practicate de către fiecare producător.

AFEER militează și solicită, o dată în plus, ca Legea energiei şi gazelor naturale să fie echitabilă, să asigure o competiție corectă, să reintroducă posibilitatea tuturor participanților la piață, nu doar a producătorilor, de a încheia contracte bilaterale negociate direct, să fie compatibilă cu reglementările din majoritatea statelor europene. De asemenea, insistăm asupra necesității adoptării unor reglementări secundare complete și clarificatoare, care să acopere în mod justificat și echitabil aspectele semnalate.

Un comentariu la „AFEER: Modificările aduse Legii 123/2012 pot crea prejudicii participanților la piață”

  1. Pingback: Patres: Doi distorsiuni pe piața energiei electrice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *